Tuesday 6 March 2012

Tersentuh.....

haii....so hows ur day today?for me nothin diff than yesterday...still hectic dgn tugasan..keletah anak2 kecil yg butuhkn ilmu...ada kalanya mngundang amarah..dan ade ketika menggeletek kita dgn kerenah kecil mereka...cumanya, Ade sesuatu yg buatkn saya tersentuh hati hari ni.....

saya ada seorang anak murid yg perangainya lain dr yg lain...berasal dr keluarga yg besar, 9 org adek beradik..ayahnya cuma seorang buruh kasar..ibunya suri rumah tidak bekerja...mungkin dek kerana kesusahan hidup mematangkn dia...ternyata usia 8 tahunnya tidak langsung menggambarkn perilakunya..

nk dijadikn cerita, td saya dlm perjalanan ke bilik guru, bertembung dgn dia...dan adiknya yg juga bersekolah di sekolah yg sama..x seperti budak2 zaman skarang yg makin luntur sifat hormatkn org dewasa, tidak bg dia..dan setiap kali bertembung dgnnya pasti die akan berkejar utk salam dan cium tgn...

"adek salam cikgu ni...salam!"...lantas menarek tgn adek perempuannya dan memaksanya utk salam tgn saya....

situasi itu sgt mnyentuh hati saya...dr perbuatannya memperlihatkn kematangan yg jarang kita lihat dlm masyarakat kita hari ni..even org dewasa...knp mesti ada salah fhm, dengki mendengki, pergaduhan dlm sehari harian klau budak yg sekecil itu bole melahirkn sifat hormat dan kasih syg...

P/S: sometimes, kita boleh belajar drp org yg lebih muda dr kita.=)

No comments:

Post a Comment